دوستی در قسمت نظرات سوالی را مطرح کرده به شرح ذیل :
ما برای راه اندازی یک بویلر روغن داغ روغن حرارتی خریداری کردیم که از لحاظ فنی و مشخصات مثل روغن حرارتی ***** هست. ولی وقتی دما به ۱۲۰ یا ۱۳۰ درجه می رسه روغن از منبع انبساط با فشار خالی میشه و بخشی هم به منبع تغذیه بر میگرده و کلا سیستم از کار میوفته. خواستم ببینم مشکل از چیه؟؟؟ از روغنه ؟ از نحوه اجرای خطه؟ از بویلره؟
اما پاسخ:
با توجه به کمی اطلاعات ارایه شده نمی توان جواب متقنی به این سوال داد. با این حال موارد زیر می تواند دلیل این مشکل باشد:
اول وجود آب در سیستم . اگر به هر دلیلی از جمله شستن سیستم با آب یا نشتی از سیستم های خنک کننده موازی، آب درون سیستم باشد با رسیدن به حدود چنین دماهایی با تبخیر شدید آب، از درون سیستم خروج پرفشار روغن از منبع انبساط به همراه آن ممکن است.
دوم وجود مواد فرار نظیر سوخت در سیستم است که باز می تواند در اثر شسته شدن سیستم با این مواد باشد و یا ناشی از نامرغوب بودن و یا حتی تقلبی بودن روغن باشد. زیرا روغن های نامرغوب عمدتا گرانروی بالایی دارند که برای رقیق شدن آنها معمولا از ترکیبات سبک نفتی یا سوخت ها استفاده می کنند. مدار سوخت بویلر نیز باید چک شود.
سوم خطای سنسورهای اندازه گیری دما است که ممکن است در اثر آن روغن بیش از اندازه ای که مشاهده می شود(بیش از ۱۲۰ تا ۱۳۰ درجه حدود ۳۰۰ و بیشتر) حرارات می بیند و تبخیر شدید آن سبب بروز این مساله می شود.
چهارم وجود هوای محبوس شده در سیستم است که البته در این صورت باید در دماهای پایین تر نیز این پدیده مشاهده شود.
پنجم وجود مدار کوتاه در سیستم است که می تواند به بروز بالا رفتن بیش از اندازه دمای روغن بیانجامد .
ششم باز بودن سیستم و ورود پیوسته هوا است که در صورت تکرار می تواند حتی به آتش گیری روغن بیانجامد. زیرا این روغن ها عموما برای کار در سیستم های بسته طراحی شده و نمی توانند در فشار اتمسفریک دوام بیاورند.
و در پایان می توان حدس زد که ممکن است مجموعه ای از عوامل فوق به همراه هم مسبب این مشکل شده باشند و یا مشکلات پیش بینی نشده دیگری هم باشد که تشخیص آن نیاز به بررسی دقیقتر دارد.
